Czym jest slow fashion?

Dodano: 24 sie 2017

Dzisiejszy przemysł modowy opiera się na zglobalizowanej, masowej produkcji, gdzie produkty w zaledwie kilka tygodni trafiają ze szkicowników projektantów na sklepowe półki. Sklepy oferują najnowsze trendy w bardzo niskich cenach, a klienci łatwo popadają w spiralę zakupów, biorąc więcej, niż potrzebują. Jednak tani konsumpcjonizm niesie ze sobą znaczną cenę, którą płacą pracownicy fabryk i środowisko naturalne.

 

Problemy świata mody

Przemysł odzieżowy przyczynia się do dzisiejszych problemów ze środowiskiem naturalnym na kilka sposobów. Swój sposób działania opiera on o paliwa kopalne, które wykorzystywane są zarówno w produkcji, jak i transporcie. Zasoby świeżej wody nawadniają pola bawełny, a systematyczne zwiększanie udziału człowieka (np. poprzez wykorzystywanie pestycydów czy produkcję sztucznych włókien) odciska coraz większe, (nie)ekologiczne piętno. W rezultacie niektóre z zasobów naturalnych są zagrożone – lasy i ich ekosystemy są niszczone przy produkcji włókien, co prowadzi do pustynnienia krajobrazu oraz zmian klimatycznych.

Zobacz » AGNES WESS NA TARGACH SLOW FASHION

 

Slow fashion

Odpowiedzią na ekologiczne (i nie tylko) problemy świata mody jest stale zyskujący na popularności trend slow fashion. Zakłada on zmianę podejścia, postawienie przede wszystkim na jakość, a nie ilość. Produkty wykonywane są z wysokiej jakości materiałów, a ich uniwersalny design i wykonanie mają zapewnić długoletnie użytkowanie.

Sam termin „slow fashion” został ukuty przez Kate Fletcher, uważaną za założycielkę całego ruchu. Odnosi się on do wszystkiego co ekologiczne i etyczne w, często niemoralnym, świecie mody. Szwedzcy naukowcy opracowali wytyczne slow fashion, które odnoszą się do całego łańcucha zaopatrzeniowego, zaangażowanego w przemysł odzieżowy. Wartości te nie odnoszą się do wszystkich sytuacji, stanowiąc raczej zachętę do kreatywnego adaptowania ich na własny użytek. Mają sprowokować do dyskusji pomiędzy projektantami, wytwórcami, sklepami i całym ruchem, powiązanym z pojęciem slow fashion.

 

Co to jest slow fashion?

  • Szerokie spojrzenie – producenci działający w zgodzie z zasadami slow fashion zdają sobie sprawę z wpływu, jaki ich decyzje mają na środowisko i ludzi. Moda musi działać jako połączony system, gdzie decyzje podejmowane muszą być kolektywnie.
  • Hamowanie konsumpcji – wytwarzanie mniejszej ilości produktów z wyższej jakości materiałów pomoże naturze w odzyskaniu równowagi. Moda powinna wykorzystywać naturalne cykle, bijąc jednym rytmem z tym, co Ziemia może sama dostarczyć.
  • Różnorodność – producenci slow fashion zachowują ekologiczną i kulturową różnorodność. Innowacyjne modele biznesowe, niezależni projektanci, niewielkie zakłady produkcyjne i odzież używana – to wszystko stanowi podstawę ruchu.
  • Odpowiedź na ludzkie potrzeby – projektanci mogą odpowiedzieć na naturalne, ludzkie potrzeby poprzez tworzenie mody nacechowanej emocjonalnie. Poprzez storytelling i zaproszenie konsumentów do udziału w procesie projektowym zaspokaja się potrzeby kreatywności, identyfikacji i udziału.
  • Budowanie relacji – współpraca, zaufanie i długotrwałe relacje stanowią centrum całego ruchu slow fashion.
  • Lokalność – marki slow fashion w swoich projektach wykorzystują przede wszystkim lokalne materiały i zasoby, wspierając w ten sposób rozwój miejscowego rynku.
  • Jakość i piękno – nowoczesna interpretacja klasycznego stylu przetrwa dłużej, niż chwilowe, sztucznie kreowanie trendy. Producenci wykorzystują wysokiej jakości materiały, oferując tradycyjne kroje i piękne, ponadczasowe projekty.
  • Zysk – producenci slow fashion muszą generować zyski, aby utrzymać swoją konkurencyjność. Ceny zazwyczaj są wyższe, ponieważ wykorzystywane są wysokiej jakości materiały, a podwykonawcom pracują za uczciwą stawkę.
  • Pasja – decyzje producentów i projektantów opierane są o ich osobiste pasje, świadomość działania w ramach połączonego ekosystemu i chęć odpowiedzialnego działania. W ruchu slow fashion wielu kocha to, co robi i aspiruje do tego, aby zmieniać świat na lepsze.

 

Utwórz swój własny CAMELEOBAG Z AGNES WESS

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco!


Powiadom o dostępności Poinformujemy Cię, gdy artykuł pojawi się na magazynie. Podaj nam swój adres e-mail.